Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 17, 2015

Solat Dengan Anak


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Mase memule ade anak dulu, aku memang selalu pikir cemane aku nak solat dengan anak kecik. Yelah, aku tak biase. Kalo based on experience kenkawan, mencabar katenye! Selame setahun aku tak penah solat dengan Zaim. Takut die itu lah, ini lah. So, selame setahun tu kami take turn solat. Kalo salah sorang takde, terpakse tunggu Zaim tido or kenkadang missed solat. huhuhu.

At first aku imagine cemane ek kalo tengah sujud tetibe Zaim panjat belakang. Even Zaim tak penah pun buat gitu kalo time main-main. Huhu. Sebabkan Zaim da pun setahun++ aku rase cam dah sepatutnye Zaim didedahkan dengan solat sebab one day nak kene ajar jugak die solat. So, bagi die biase dulu.

So, aku try la solat dan tutup pintu bilik sesame dengan Zaim dalam tu. Heh. Terpakse la. Tapi amazingly, Zaim langsung tak ganggu pun aku solat. Die just tenung muke aku then amek buku dok tepi aku sambil selak buku. Wow. Sesekali die tepuk2 gak bahu aku sebab nak story lah tuh. Tapi sebab tengok aku tak layan, die teruskan aktiviti die sendiri. Alhamdulillah, Zaim memang behave sangat. 

Sekarang ni, dah kerap gak la aku solat dengan Zaim. Die pun dah pandai dah, bile aku bentang je sejadah cecepat die datang and sujud. Ekeke. Kelakar sangat. Die dah paham bile bentang sejadah means ibu nak solat. Otometik die tak ganggu dah. Penah gak aku solat je kat living room sebab nak tengok Zaim main bukan-bukan tak. Tak jugak. Die nampak aku tengah solat, die dok baik-baik je depan TV. Alhamdulillah, senang je jage Zaim ni kalo die behave cemni.



Tips untuk ajar anak solat dari usia muda. Insha Allah aku nak terapkan, nanti dah besar takde lah liat nak solat. Takde la aku selalu nak kene rotan anak, pastu nanti aku yang nanges (T T). Bleh gak dijadikan panduan untuk kenkawan jugak ye. Yang penting istiqamah. istiqamah. Dan istiqamah.

Thanks for reading!

Love.Izrin

No comments:

Post a Comment