Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 28, 2016

Happy Ramadhan Kareem!


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

23 Ramadhan 1437H.


Alhamdulillah. Setakat ni dah 22hari puase. Since bersalinkan Maryam Zahra aku memang belum dapat peyed aku. Orang kate normal sebab aku fully breastfeed. Last year aku pantang mase puase then dapat puase 2minggu je. Tu pun bertabah, mcm nak nangis sebab tak larat. Naseb bek mase tu still on confinement leaves. First time puase dengan breastfeeding. Lepas tu, jenuh lahai nak mengganti pose. 

Tahun ni, nekad kalo tak peyed gak nak pose penuh jadik takyah la nak ganti2 pose. Kire nek cuti raye orang dok sebok ganti2 pose aku bleh la rilek2 bedal belen2 kuih raye. Yahuuu. 

Cite pasal breastfeed, Alhamdulillah Maryam Zahra dah 1tahun 1bulan and still breastfeeding. Bangge. Bangge. Mase Zaim aku tak kuat semangat. Zaim tak pandai latch jadikan aku tak sabar. Kalo tak rasenyer bleh je kot Zaim breastfeed. Padahal mase Zaim tu ler experience bengkak susu yang kaw2 punyer. Sampai takleh nak jalan. Tapi takpe, yang sudah tu sudah lah. Zaim pun dah 2tahun 7bulan, sehat, bulat dan semangat! Insha Allah.

Tahun ni pasang angan2 konon nak buat kuih raye sendirik. Awal2 dah pesan kat suami jangan beli or tempah kuih. Nanti membazir. Eceh. Tapi apekan daye, dah 22 hari puase maseh belum nampak kesempatan nak menguli kuih. Ritu sempat jugak la buat cornflakes madu, dapat due telap. Satu telap untuk mertua, satu lagi untuk mama. Jem nenas pun dah buat, tepung je ntah bile nak adun. 

Masalah bile anak dare nak tido sambil ngempeng then kepit2 celah ketiak ibu ni. Takleh gerak sket. Asal aku bangun jek, anak dare tu pun deras2 bangun. GGGgggrrrr. Bile die bangun tu memang taklah aku nak mengadun tepung, dok layankan die jek. Biase la kan seni perlukan ruang. I need my space! Eheh. Ritu baru la ngeluh ngn suami, cane ni umah kite raye takde kuih. Aku dah kire2 duit nak beli kuih kat season nun. Aku pun suke. Ehehehe. Semalam balik keje suami bawak balik kuih raye 3 telap. Terkejut gak ntah bile mase la mamat ni order. Rupenyer opismate die jual. Tak sampai hati tak membeli katenyer. Cun gak la memandangkan projek kuih raye aku tergendala kan. Kikikiki.

Tahun ni gak kitorang projek mengecat rumah. Tapi misi mengecat sampai ke saat menulis ni baru 50% berjaye. Aku risau gak ni raye nanti umah aku separuh biru, separuh putih. Ahahahaha. Kalo terjadi hal sedemikian, harap tetamu anggap lah ni karya seni kami laki bini eh. Takyah tegur2 tau.

Rupenyer cabaran sangat bile dah anak due. Lagi plak Maryam Zahra tu dah pandai jalan. Selagi die tak penat, die akan jalan keliling rumah. Kalo tengah2 menumis tu tau2 jek ade orang kat belakang. Penat Allah jelah tau. Biase la bile bulan Ramadhan kite extra penat sebab kurang tido kan. Bile ade anak ni extraordinary penat nyer tuh. Ahaa. Cume bestnyer time sepertiga malam or time masak sahur tahun ni aku belum penah lagi keseorangan. Selalunyer memang si datin Zahra la peneman. Sebab die tu kalo aku bangun, die pun bangun. Kadang2 rumah aku tu kul 3 pagi pun cam 3 petang riuhnnyer. Tabah jelah jadik jiran aku. Kikiki.

Pesal aku dah lame tak update belog? Aku malas menaip. Ahahaha. Ade jek due tige draft entry yang sepatutnyer release tapi asik tergendale jek. Tengah2 taip ade je keje la, orang panggil lah. Benci tau. Jakgi aku nak delete lah. Semak plak tengok draft2 tuh. 

Ok bai.

Thank you for reading!

Love.Izrin

No comments:

Post a Comment