Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, January 10, 2021

Baby Sitting Beyond My Sleeping Hour!!

 

Hello everyone!
Its like a dejavu gais, bangun tengah malam jaga anak!!

Anak aku semua memang spesis bangun aktif, ligat lagi berjaya tetengah malam.
I dont know why.
Aku sejenis paranoid nak let my kids up all alone.
So, memang tak seharusnya aku merungut.

Aku ngantuk the next day, sumpah tak tipu.
After 2 or 3 days tak cukup tido i will normally turn myself into hantu dan meradang tak tentu pasal.
Kahkah. 
Aku manusia normal, so tiredness made my mood swing like hell!
So, any article yang cakap pasal pompuan lepas kawen da tak sweet like candy tu, aku 100% agree.
You just need to figure out why.

So, ape aku buat bile anak tak tido.
Biasenyer aku amek mase paling singkat 30 minutes to make sure I get my eyes wide open.
Lepas tido 2 atau 3 jam, nak bangun terus segar bugar memang payah keh.
Sambil nak segar tu, aku try umpan dengan breastmilk. Dengan penuh harapan dorang bole lena balik. Ahahahaha. It fail everytime.

Mase Zaim aku merungut, meratap dan menangis sebab penat.
Aku kene keja esok, anak aku bole catch up their sleep. Sakit hati kan.
Biase activity tengah malam dorang ni for few months jek. Really? ahahahaha.
I cant recall all. Tapi timing tu almost same semuanya.

Mase Zahra, aku mule take this as a BONUS.
Allah kejut Tahajudd.
Bukan semua orang mampu bangun dan solat malam.
So, I am lucky that Allah has choose me.
Thats how I spend my night, jaga anak sambil aku mengisi sepertiga malam aku.
Mase zaim, aku banyak buang masa melayan mata!

Now, turn zahira pulak.
Aku baru pasan, kalo anak aku tido lena, aku payah nak dapat tahajudd.
Doa la banyak mane, tetap tak sedar tengah malam.
Zahira pulak ade hari die tak bangun pun.

Now, yakin tak dengan Allah?
Banyak kekurangan aku, sampai Allah bagi aku penalti, so I have extra time for HIM. 😭😭

Let me share some tips for you all yang berjaga malam macam aku;

1)    Always make sure that you are 100% wake up before doing anything. Untuk elak korang tercurah air panas kat anak pulak. We dont know what risk are we taking handling kids dengan separuh sedar, kan? Kalo boleh cuci muke dan segarkan diri.

2)    Minum air. Normally, aku teguk air sejuk. So, aku get freshen up right away!

3)    Do not lay back! nanti korang bole fall asleep again. 

4)    Terus set up toys untuk anak korang leka bermain, then korang bole curi mase untuk bancuh hot drinks or taking time to stay awake! If you guys tak keberatan nak bagi anak korang leka tengok TV pun okey, the choice is yours.

5)    Ambil wudu' dan solat tahajudd. Ask your children untuk duduk sebelah. Then, mengaji lah.

6)    Find something yang boleh buat korang busy dan tak pikir pasal mengantok such as cleaning, re-organizing things, kemas laci mainan yang bersepah, kemas almari baju yang da serabut tu ke (argh, wishlist sangat) atau ape saje yang bole distract kepala korang dari rase nak sambung tido.

7)    If you had a time, curi2 la mase untuk tido siang. Sebab malam nanti korang kene bangun jaga anak lagi.

8)    Extra for husband, tolong eh take over keje2 rumah, masak and so on. Tolong faham. Tu paling penting. Please be extra timbang rasa. Thank you.

9)    Jangan bace citer hantu. Nanti ko paranoid lebih ziss!

Rase tu je kot tips. heh.
Yang paling penting, bersangka baik dengan Allah selalu. Ade sebab kenapa die kejutkan anak kite tengah malam. Jangan pikir hantu jek. 😆😆

Allah has choose you. He never do wrong. 
Trust Allah deeply.
InshaAllah.

Love,
Izrin

No comments:

Post a Comment