Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 4, 2010

AkaK + AdIK kU = PeMBaNCi

tbe2 terase nak tulis sal skrg ni kan tgh sbuk musim org membanci.
akak n adik laki aku ni pun terlibat same sbg pembanci.
cari duit poket katenyer.
kelakar bile dorang balik dari banci, sure ade je cter2 kelakar yang dikongsi.
yelah, jumpe ngan macam2 ragam org. penat. letih. mcm2 la kan.

adik aku lak loyar buruk orangnyer. camne la die time banci??
haha.
kakak aku ni plak serius, garang. camne gamaknyer? gulp. ngeh,ngeh,ngeh.
tapi dengar cter dorang gelagat org2 taman aku ni leh tahan gak.
ade yang tak nak bukak pintu.
yang best ade gak orang yang buat2 pekak bile tekan loceng. padahal pintu ternganga.
ade yang nak dibanci melalui tgkap jer, punyer tak pecaye ngan org,kan.
ade yang malas nak isi borang.
ade jugak isi rumah ni die yg tny soklan lebih2. padahal kite nak banci die.
ade yang bagi jawapan sume "rahsie", "adelah". haha.
camne pembanci nak lengkapkan borang?

tu la cabaran bile berhadapan ngan org ramai.
kite ingat org banci ni senang jer. padahal??!
umat kat malaysia ni bukan sume bleh bagi kerjesame.kan.

tapi kalo pk takleh nak salahkan org2 ni je.
sejak banci start ni mcm2 kes dah jadik.
pecah rumah. rompak. <--gara2 menyamar sbg pembanci.
jadi org ramai ni amek langkah tuk lebih berhati2 la kan.
yang susahnyer org yang betul2 nak datang menbanci ni.

lagi satu. ape yang aku perasan.
secare personally, borang banci tahun ni sangat la complex.<--susah!
mungkin bagi yang menciptekan borang ni anggap ni borang paling lengkap.
tapi kan bile aku tgk borang tu. aku selak dan selak.
punyer la byk soklan yang ntah la ape relevennyer.
spt;
pasal fertility (kesuburan)<--kalo tak subur, kerajaan nak buat ape?
tny ade tb, peti ais kat umah.<--kalo takde kerajaan nak bagi ker?
rumah buat dari ape, bape tingkat,etc.

aish! mmg ade la beberape soklan yang tak bape nak releven pade aku.
ntah la kenape tahun ni perangkaan nak sume details2 ni.
mungkin dorang ade sebab yang tersendiri.
tapi bagi kami2 ni ase bende2 tu tak perlu kut.
kan? kan? kan?

kes rompak, pukau.
kepada semua. hati2 la ek.
kite patut dah tau. pembanci ni kan ade kad tugas die.
kalo kite ase curige ngan pembanci.
mintak die tunjuk ic n kad pembanci dorang tu.
kalo agak2 takleh nak pcaye jugak. tak tau la nak cakap ape.
mungkin leh la berinteraksi melalui tingkap umah jer.kan.

ni blum lagi cter pembanci kene kejar ngan pedang samurai.
dasyat gler.
kesian dak pembanci ni. die tak salah. die buat keje jer.
nasib die tak baik bile kene banci kat kawasan anti-kerajaan.
kalo benci pun takkan nak bunuh org yang tak salah ni.
sian die.

sbb kes2 camni susah nak kate la.
orang ni kadang hati die kite takleh nak bace.
niat die baik ke tak baik ke pun kite tak tau.
pade yang dah terkene tu. aku takleh la nak kate pape.
bende pun dah jadik. anggap jelah tu sebagai takdir.
yang tak kene tu. beringatlah sket k.

oh ye. lagi satu kes penipu dikalangan pembanci.
mungkin ade antare kite yang tau ape taktik dorang.
dorang bukan g banci pun then sedap2 je cakap umah takde org.
kalo malas takyah la nak jadi pembanci. kan.

lagi satu kes pembanci dikalangan pekerja kerajaan.
bukan semua.
tapi adelah segelintir yang amek kesempatan tuk abaikan keje hakiki.
ade sorang due yang aku kenal. pepagi dah g banci. padahal time keje.
bukan pelepasan waktu banci petang kul 3 ker??
then ade jugak yang gune name orang lain sbb nak elaun banyak. ish3.
awal2 dah kire bape elaun yang dorang dapat. ape la nak jadik.
mmg la kerajaan galakkan cari duit lebih tapi bukan dgn menipu kut. kan?

ape2 pun.
bagi la kejesame korang pade pembanci2 ni.
sian dorang.
penat2 datang g umah. korang jgn lak marah dorang.
ok.

2 comments:

  1. tp umah aku xde org banci pn...ngeeee~~~
    kwn aku nye adik mogok....sbb gaji xdpt katenye.....huhuu

    ReplyDelete
  2. oit2,,adik aku pun baru dapat semalam la--

    soh die pakse penyelia die refer kat perangkaan atau pejabat UPEN,,sian wei,,nak raye nih--

    ReplyDelete