Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, August 7, 2022

Private Vs Government (Random Observation..)


Assalamualaikum.

Bile kite cakap pasal mengandung, most people would rather think "Alaaaaa rindu nak mengandung lagi la tuh..boleh dah tu...." 😒😒
Ayat boleh dah tu kadang makes me annoy!
How would you tell that I am missing being pregnant? Meh. 
Orang melayu ni memang selalu klise la kan. Kite borak je pasal preknen, dah kate kite rindu. 
Dah tu nanti aku penat, ko rindu tak nak tolong2 jaga anak aku tu?? ahahahaha.

Aku ni terase nak share experience check up mengandung.
Orang kate, lain anak, lain experience. Same la ngan aku.
Mase zaim, aku check up at both private and government.
Mase yaya, totally government.
Mase Zahira, half government, half private.
Mase Zahiya, fully private (at general clinic).

Ade beza ke check kerajaan ngan swasta ni? 
Opkos la ade.

Pade aku both pun bagus, kalo nak lebih sket consultation, better pegi private sebab check up kat private ni bagusnyer kite akan terus jumpe dengan doktor at every session. Kalo ade soalan ke, ape bole terus tanya. Kalo kerajaan, kebanyakkan session kite dengan nurse, jururawat desa, yang pade aku pun tak kurang experience dorang. Cume in some condition, dorang tak mampu la nak puaskan hati kite dengan jawapan2 dorang. 

Dari segi equipment pulak, memang private win la. Ko scan nak nampak muke anak sebijik2 better pegi private, bayar la untuk service yang lebih baik. Jangan pegi check gomen, pastu membebel mesin ultrasound die gambar gelap jek. Ahahahaha. Ye2, aku penah pegi scan kat KK, and aku memang sangat curious la cane doktor bole nampak ape bende bentuk baby kat screen tu. Aku tak nampak langsung. Time tu, aku berserah jek lah.

Kat private, doktor bukan sekadar scan. Dorang details scan such as jantina, kedudukan uri, kedudukan tali pusat, air ketuban cukup ke tak, panjang kaki baby, tulang belakang, jantung baby dan belek la muke anak ko puas2, kacau die sampai die mencebik pun boleh. Best kan? Ni nilai harga yang ko bayar, balik dari scan ko puas hati sampai tido pun mimpi muke baby. Heeeeee.


Yang lain, sume hampir sama. Tunggu lama? Sama. Bezanya kat gomen ko tunggu lame2 pun ko takyah bayar, kalo kat private tunggu 2jam kene bayar RM2++. Ahahahaha. Your choice bebeh!

Most of the reason aku nak check private sebab aku malas nak tunggu lame, kalo kat KK dah la tunggu lame, pastu kadang2 kite berbulu mate tengok sikap nurse2 ni, tak semua tapi ade la beberapa. Tu tak best, pastu kene turn kite die jugak yang attend, makin berbulu la mate aku ni. Ahahahaha. Perasaan customer is always right meluap2 kadang. Nurse kat private ni mostly behave sebab they know money is king. Dorang tau customer bayar mahal to have excellent services, dorang memang attend customer sehabis baik. Dan mostly, nurse kat private ni memang busy keje la. Jarang la nampak dorang duduk borak sesaje kat station tuh. Sekadar pemerhatian aku lah. Tak penah lagi aku nampak nurse2 kat private dok kat station in between time tu dorang makan ke borak sampai ketawa terbahak-bahak. Pastu kalo customer datang station tanya2 pun, most of them are very helpful. Kalo nurse kat gomen, kadang bertolak-tolak nak tolong kite yang blur ni. Aih. 

Untuk pregnant Zahiya plak aku pilih nak check up kat clinic biase sebab alasan masa jugak. Malas sungguh nak beratur lelame, tunggu lelame. Sekarang ni semua orang pun dah mampu nak check kat private. Sebab kite makin sedar kepentingan kesihatan, atau duit kite makin banyak (which is not lah kan) atau sebab harga service kat private makin affordable? (pun macam tak la kan..). Hospital Colombia pun makin ramai patient, especially bile kite choose gynae yang well known macam Dr. Rohaini. Patient die sangat ramai tau. Aku kadang tak larat nak tungguuuuu. Sudahnyer Zahiya aku check kat klinik luar jek, check malam. Memang langsung tak ganggu waktu keje, pastu aku selalu pilih check up khamis malam. Datang2 kul 8 malam tu memang terus lah turn aku. Indahnyer hidup. 😇😇. Kalo check2 biase ni, 10min ke 15min je dah siap.

Bile consult ngan gynae aku, die ok jek check kat mane2 janji ade medical report. So, senang jugak untuk die nak track record. Die pun paham, orang ngandung ni dok lame pun serbe tak kena. Dr. Rohaini, she is very flexible. Ape ko punyer birth plan, masalah semua die bole consult and bagi advise yang semestinyer melegakan hati ko. Sesape nak consult pasal pregnancy kat colombia asia Hospital, Nusajaya bole la choose Dr. Rohaini. Tapi warning eh, patient die memang ramai tap inshaAllah worth it. Die pun jenis tenang2 je dalam labour room so kurang la pressure kite dalam labour room ni. InshaAllah.

Pastu kan, part minum air gula semua orang pikir bestnyer kat private air gula rase sedap. Ye ke? Ahahahaha. Aku tak penah minum air gula kat colombia, ntah la knape maybe sebab berat aku naik konsisten jek. Tapi mase zahiya, aku kene minum air gula sebab berat naik 4kg. Adusss. Tapi aku rase macam boleh minum air gula tetiap minggu plak sebab air gula yang ni rase oren. Sedap. Macam air fanta. Dah la nurse tu siap2 sejuk kan untuk aku. Sedapnyer!! Ahahahaha. Macam ni memang idok la loya lepas minum kan. Tapi kan, sekali ko minum air gula, ngn sebotol oren tu, ngan jarum ape segala bagai, memang ko kene bayar la semua. Jangan nak suke sangat minum air oren fanta tuh. Ahahahaha. Yang lagi best, ko minum pun nurse temankan sebab risau kau muntah beb. Sedangkan kat KK, gelas panas tu pun ko kene hamek sendiri. Minum la sampai berair mate menahan nak muntah, tak sempat la nurse nak manjakan ko eh. Kikiki. 

Ape pun, nak service yang baik dan selesa, korang kene la spend sikit duit. Rasenyer da banyak kot general clinic yang buat services check mengandung. Yang area aku memang Klnik Prisma Bayu  ni la, die siap bukak kan buku pink. Segala injection, check ape semua buat kat sini then nanti korang tinggal pikir jek nak bersalin kat mane. Doktor pompuan yang akan attend ko, dah la lembut doktornyer. Dan explaination die pun memuaskan hati.

Anyway, ni pemerhatian aku jek pasal pro and cons check up mengandung kat private ngan government. Check pun semua bende yang same cume private ko kene bayar dan lebih puas hati dengan consultation dari doktor. Kalo korang memang ade problem mase mengandung, nak doktor pantau dari awal better spend sikit duit pegi private. Kalo keje korang jenis yang tak kesah selalu korang kuar/masuk untuk check up, masuk lambat, bole jek gi gomen. Anggap la me time kat klinik tuh. Macam aku jaga kaunter, aku amek inisiatif pegi check kat klinik biase, tak ganggu waktu keje. Lagi pun, aku malas nak tunggu lelame. Jenis aku time preknen ni paling malas adelah mase check up. Abes Facebook dah aku scroll, blum jugak sampai giliran aku. Haaaaa. Tu malas tuh, rase membazir mase sangat. 

Ape ape pun, aku buat entry ni bukan sebab rindu eh. Hep! Biase sangat cakap aku rindu ek.
Zahiya maseh bau masyam2 baby la. 
Tak puas gomol pun lagi.
I miss being energetic, rase sekarang dah tua sangat2 la. Ahahahaha.

Oh, bebaru ni JKR buat Sukan JKR SeMalaysia dan aku tak dapat jadi atlit sebab aku baru pas bersalin kan. Rase rugi sangat. Walaupun aku tak la terer mane tapi kan aku nak bersukan. Rindu peluh2, rindu energy bile kite bersukan. Hmmm. Lagi 2 tahun ek!

Maceh sudi bace 💓

Love, Izrin

No comments:

Post a Comment