Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 7, 2011

+ Mentality +

Salam all readers!
Thanks ye sebab terus terusan membace belog yang tak seberape ni. (^^)

Kenape aku nak cakap pasal hal ehwal topik yang berat nih?
Pandai sangat ke aku nak kupas isu2 mentaliti ni. Argh! Tak kire.
Mentality adelah satu topik berat ye.
Aku nak cakap mentaliti orang, lebih2 lagi masyarakat melayu.

citenyer camni.
Aku tengah nak men'save' nombor tepon seorang kenalan lelaki ke dalam phone.

kawan : eeeii, mane boleh simpan nombor tepon laki dalam enset!

aku : (konpius) erk, nape plak!

kawan : eeeiii, mane boleh, kan dah kawen. (nada seolah aku nak berlaku curang plak)

Aku : so?

kawan : memang tak boleh, nanti Nuar marah.

aku : eeii, ntah hape2 jek! (hampes)
jelingan mahal dengan perasaan membunuh!

okeh. ape salah aku kat situ?
Aku sekadar simpan nombor tepon seorang kenalan tanpe niat nak curang pun, so what?
Nombor tu pun ntah bile aku akan dial, just to keep the number given, is that wrong?
kenape mentaliti orang kekadang terlalu sempit ek??
Tak faham. Perasaan tak puas hati aku memang memuncak.

Balik umah aku terus tanye ngan hasben.
Kut2 die pun sempit mentaliti.

aku : Abg, sayang save nombor fitri tadi dalam enset, abg marah?

hasben : Fitri tu sape?

aku : Dak kursus frontliner hari tuh.

hasben : owh, simpan la. Kalo tak simpan dalam enset, nak simpan kat mane?

aku : ok. (phew! suami aku releven)

hasben : kenape tanye camtu?

aku : sebab ade orang marah sayang simpan nombor lelaki len dalam phone.

hasben : hahahahahaha!


I don't think it's funny. It's just unrealistic.
Kenape la orang berfikiran sangat sempit?
Kite ade phone but still nak simpan nombor dalam buku telefon, apekah??

Same la situasinyer macam;

joyah : ko mesej ngan sape tuh?

senah : kawan aku.

joyah : kawan laki ke pompuan?

senah : lelaki.

joyah : eeii, ko ni curang la. Mane bleh mesej2 ngan laki.

senah : erk! mesej je pun.

 mesej ngan lelaki len kire curang ke?!
konpius la ngan mentaliti orang2 camni.
camne la orang2 camni hidup ye, yelah, kalo sume bende dianggap tak betul dan salah?
sadis!

camne nak perbetulkan mentaliti orang2 camni?
ape aku buat sume salah jerk! tensen!

kalo sorang pompuan tak simpan nombor tepon laki len dalam tepon, bleh jamin ke die tak curang?
kalo sorang pompuan bermain sms ngan laki len, terbukti ke die sedang curang?
Tak best plak, bile kenal ngan orang yang berfikiran camni.
Terlalu bersangke buruk.

Adekah sebab aku terlalu mude untuk sesebuah perkahwinan?
Atau, adekah kerana aku terlalu 'open' so, dorang ase aku bukan pompuan yang baik?
hurm,,it's also depend on their mentality.
right?

Pade aku, tak perlulah menghakimi seseorang terlalu cepat.
Kadang men serkap jarang jep. Hembus kate2, tak kire betul ke tak ape yang kite cakap tuh.
Kadang2 ape yang kite nampak bukan seperti ape yang kite pikir.

orang camni patut ubah sket mentaliti dorang,kan?
What do you think??

regards.
thanks for reading!

No comments:

Post a Comment