Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 24, 2012

Kepentingan Asid Folik

Assalamualaikum sume!
Hari ni aku nak share sket info pasal asid folik.
Ramai yang tak sedar akan kepentingan asid folik nih, especially bagi golongan wanita tu sendiri.
Actually, aku pun tak penah nak amek port pasal asid folik sebelum2 nih.

Pertemuan pertame kali aku dan asid folik ni op kos  la mase first time aku disahkan hamil..kalo tak salah mase tu sebulan pas aku kawen..which is on April 2011. Bunting pelamin, hikhikhik (terus ketawe nakal!)
Okeh, serius balik. Pas dapat pil tu, aku pun sangat curious  la nak tau knape aku kene makan pil asid folik. Yang aku tau asid ni tak baguih..ye dop? Tu yang bermule pengetahun aku pasal asid folik nih..
Aku dah lame nak share kat sini pasal asid folik, tapi asik lupe jek.
Oleh kerana sekarang ni kitorang sedang trying to conceive, selepas beberape bulan berehat. Then. I decided to made this entry so that i could share this beauty info with you.. =)


Ape itu Asid Folik?
- Asid folik adelah vitamin B9 yang sangat penting kepada wanita sebagai persediaan untuk mengandung.

- Merupakan agen pertumbuhan dan pembinaan sel-sel dalam badan.

- Ia sangat penting untuk membentuk saraf tunjang bayi pada peringkat awal kandungan.

Mengapa Asid Folik sangat penting?
- Mengurangkan kecacatan saraf tunjang (nueral tube defect) seperti Spinak Bifida.

- folic acid dapat membantu dalam pencegahan kecacatan kandungan namun yang penting adalah saintis pasti folic acid membantu dalam pembentukan sel-sel otak, tukang belakang, organ, kulit dan tulang bayi

Bagi mereka2 yang sedang berusaha untuk mengandung macam aku nih, elok la amek dulu asid folik 3 hingga 6 bulan sebelum merancang. Ini membolehkan badan kite bersedia untuk sebarang pertumbuhan atau pembentukan sel-sel baru. Takde side effect pun kalo makan asid folik ni even tak preggy, so, jangan paranoid plak okeh.

Recently, aku ade ke O&G untuk khidmat nasihat. Mase tu, doctor suggestkan aku amek asid folik sebagai persediaan. Then, doctor tu cakap "you should take acid folic contain amount of 400mcg". Aku pun konfius, sebab sebelum ni, asid folik yang aku amek dari sepital sume 5mg. So, bile aku tanyer ape beza 400mcg ngan 5mg. Doctor cakap "5mg actually are too much for babies but there are no side effect on excess of folic acid..no worry. But I suggest you to take 400mcg..it's better. Besides, you makan some foods that already contain folic acid kan.."

Then, baru la aku faham. So, takyah la risau kalo amek 5mg atau 400mcg. Tapi sebab aku ni kategori skema mampus, aku gi carik gak asid folik 400mcg. Susah! Sebab farmasi pun cakap sekarang standard asid folik sekarang 5mg. But, luckily, on my previous pregnancy, aku makan asid folik produce by appeton dan it contain 400mcg. Tapi bukan sume farmasi ade brand appeton nih..alhamdulillah, kalo niat baik Allah mesti tolong. Finally, dapat gak!


Taaaaaddddddaaaaaaa!!
Hargenyer aku tak bape nak ingat tapi tak lebih RM30 pun dan dalam die ade 90 tablets. Cukup untuk 3 bulan. Mase aku gi farmasi ni, kakak farmasis tu siap bagi diskaun lagi. Tenkiu kakak!!

Actually, pade korang yang tak tau, pemakanan harian kite pun ade yang mengandungi asid folik semulajadi tau contohnyer macam daging lembu, barli, ragi dalam tapai, beras perang, keju, ayam, sayuran hijau spt brokoli, daging kambing, hati, susu, cendawan, oren, sayuran berubi, ikan salmon, tuna, gandum, bijirin dan dalam buah yang paling femes time bulan ramadhan, buah kurma.

So, pade girls yang dah plan nak kawen or memang dah konfem nak kawen, bleh la setat makan asid folik nih. Persediaan untuk you ols gak tau. Tapi yang belum ade perancangan pun bleh gak amek =)

Love.Izrin

6 comments:

  1. salam izrin.. ak pn ngah amek bnda ni as preparation.. but till now still ngah pose lg..hehehehhe..doc suh tunggu 9-12month baru ley conceive.. ngah menhitung hari ja ni.. :) godd luk to you..

    ReplyDelete
  2. Hye azni..eh? ade case ke kene tggu 9-12month?
    Takpe2, rezeki Allah tu ade..insyaallah. Aku pun tengah planning balik tapi sekarang ni aku ase better aku abeskan study dulu kowt. Nanti asik penat travelling. Problem jugak.huhu. So, kali ni rehat panjang sket =D. Doa + Tawakal okay babe. Good Luck!!

    ReplyDelete
  3. time period boleh makan asid

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasenyer takde masalah la awak. Boleh refer doktor or pharmasist untuk info lanjut :)

      Delete
  4. Assalammualaikum nak tanya , , sy dh 4 tahun kahwin , tapi kalo sy nk ambik folic acid 5gm boleh tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. Boleh jer. Awak boleh refer doktor or pharmasist untuk lebih info ye :)

      Delete