Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 3, 2013

Saya Anak Malaysia !



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Saya bangga saya anak Malaysia!
Sape tak bangga? Hidup majmuk berbilang bangsa tapi maseh harmoni.
Tengok je negara berkecamuk, Mesir. Allahu Akhbar! Takutnyer!
Mintak Malaysia dijauhkan dari malapetaka hebat camtu la. Sebab aku tak sanggup nak meratap kematian setiap hari. Hari-hari nak solat dan uruskan jenazah, macam ape yang orang sane lalui sekarang.

Aku tak mengikuti sangat berita Mesir sebab aku takut. Takut nak bace dan tengok gambar-gambar mangse yang tak berdosa. Sangat takut nak mengikuti. Selfish tak? huhuhu.

Even though Malaysia tak la seharmoni mane, I mean, maseh ade statistik kes-kes jenayah, maksudnyer maseh ade la kes jenayah tapi syukur kite takde kene bedil dengan bom bagai. Tapi kes-kes jenayah recently, agak rakus dan membimbangkan. Orang bleh tembak bunuh orang siang-siang hari. Orang bleh tarik curik mesin ATM siang-siang, depan-depan mate. Orang bleh mencurik, merompak siang hari tanpe topeng. Orang dah tak takut dah nak buat jenayah. Kenape ek? Mungkin dorang rase secure sebab sistem mahkamah dunia, di Malaysia mudah di'beli' tapi kelak kat Padang Mahsyar? Nauzubillah..

Eh. Aku saje nak share satu lawak sinis pasal Merdeka yang agak same dengan Tahun Baru. Bende yang kerap aku dengar, agak femes gak la which is " Aha, sembilan bulan dari sekarang banyak la anak luar nikah..ko tengok jelah.. " hahaha. Aku biase dengar ayat ni bile nak New year and Merdeka. Kenape plak ek. Adekah malam Tahun Baru dan malam Merdeka adelah malam kebebasan untuk remaja explore something? Tapi kan, kalo bace surat khabar 1 Januari or 1 September memang ade je kes-kes khalwat yang melibatkan pasangan remaja. Kebetulan atau memang dah kebiasaan? Hurmm.

Walau ape pun maksud Merdeka pada individu, harap-harap ia adelah sesuatu yang baik. Setiap manusia pasti nak menjadi lebih baik saban hari. kan? Ade ke orang nak jadi lebih teruk? Takde kot. (^^)

Alaaa..cakap pasal Merdeka, rindunyer nak bertugas mase hari Kemerdekaan. Rindu keje kat Pejabat Daerah! Rindu nak keje ngan kawan-kawan segelak-segalak! hehehe. Rindu kakak kite Kak Zue ngan Kak Zalimah! Bestnyer dulu, keje tak kire mase, sampai due, tige pagi kat opis buat persiapan event daerah. Sebelum keje kat Pejabat Daerah aku tak penah sambut Merdeka kat memane, malas sebab ramai orang tapi bile kat Daerah, malam  ambang Merdeka pun aku sibuk keje! Dasyat weih! Keje kat Daerah memang penat tapi seronok. Banyak bende baru aku explore. Huuu, I wish I could jumpe back to District Office! :)

Okeh la, walau ape pun, aku tetap bangge dilahirkan sebagai anak Malaysia. Bape banyak orang cemburu dengan Malaysia sebab kite mampu hidup aman damai berbilang kaum. Dulu mungkin Malaysia tak terkenal, tapi sekarang sume orang kenal Malaysia. Dasyatnyer Malaysia. kan. Bangge tau! Kite sebagai rakyat Malaysia perlu bersyukur atas ape yang kite dapat hari ni, mungkin tak sebagus mane tapi kite kene pikir mungkin ini yang terbaik yang kerajaan mampu berikan pade kite. Harapnyer, kerajaan pun terus la 'telus' dengan kite, rakyat-rakyat jelata ni. Jangan 'beli' rakyat semate, kite semakin maju. Rakyat semakin cerdik. Maka, cabaran pun makin besar dan sukar. Kerajaan sepatutnyer lebh cerdik dari rakyat :)

Last, peace no war!

Love.Izrin

No comments:

Post a Comment