Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, September 26, 2013

Tidur dan Mood Swing


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Terima kasih Allah kerana maseh diberikan nafas untuk hari ni.


Since sekarang dah susah nak tido malam, badan pun dah tak selesa, tak tau camne gaye nak tido selesa. Nanges! Tapi sebab aku ni memang kuat tido, so I am able to get over this problem dan tak la rase teruk sangat masalah tido ni. Sometimes, I could sleep on the couch. Hahaha, dalam tak selesa, tak selesa pun maseh bleh tertidur kat sofa. Comel sangat! Sekarang ni kan tido dalam kete adelah paling nikmat sebab ade air-cond and at the same time the car is moving. Very comfy! I took every chance I have and I could to sleep in the car, hahaha! Sekarang badan extremely tired. Setiap hari balik keje the body energy are totally 'zero'. Padahal keje kat opis dok ataih kusi jek. Haaa..mane pegi sume energy ni? Rase diri tua sangat bile menjelang malam. Aduih!

Sejak baby bleh communicate dengan diri sendiri terase sangat mak-mak. Yelah, pape jek nanti cakap ngan perut. Hahaha. Geli je kan. Kenkadang gelak sendiri. Apekah merepek? I don't know if this are just my imagination but I think baby will listen and understand to what I am saying. Macam bile die 'ngeras' tu, nanti aku gosok la cakap baby, please behave sayang..then, slowly, baby cool down. Wah! Ade mase baby diam je, nanti aku cakap la, baby tak men ke hari ni? Gerak la sket..then, terus baby menggeliat semahunye sampai perut bleh senget, tegak, bulat, petak dan macam-macam bentuk lagi. Hahaha. Amazingly, baby could understand!

Time pregnant ni, banyak mase dan moment yang membuatkan kite memuhasabah diri sendiri. Yelah, ini nikmat terbesar Allah kurniakan untuk sorang wanita. Dan cahaya mata adelah tanggungjawab dan amanah terbesar Allah kepada sepasang suami dan isteri. Memikirkan yang kite sedang membawa sebuah lagi nyawa dah cukup membuatkan hati merasa sangat kerdil. Allahu Akhbar! Setiap hari aku terfikir, camne baby dok dalam perut ni ek. Sempit, gelap. Tapi baby maseh bleh bergerak aktif, siap aku bleh rase tulang-tulang die..SubhanaAllah. Sesungguhnya perancangan Allah memang takde tandingan!

Tidoq tak cukup will always lead you to mood swinging. Dari zaman anak dara, aku memang mementingkan kualiti mase tido. Hahaha. Bayangkan sekarang asik tak cukup tido je, tak ke hari-hari mood swing? Aku rase ini antare penyebab orang pregnant mempunyai mood yang kurang baik selain dari badan yang penat kot. Kot kot lah. Aku mane tau, semua orang experience different kind of things when we talk about pregnancy. Orang melayu kate, untung sabut terapung, untuk batu tenggelam. Tapi I strongly believe that every women enjoying their every pregnancy moment. Tak kire la korang muntah tahap nak tido bilik air sekali pun, tak penah lagi aku dengar orang kate time ngandung ni tak best :). As for me, I am lucky to have a very understanding husband. Bile aku penat, die selalu rase kesian so that he will let me taking as much nap as I can. Ngeeee. Husband aku plak tu seorang yang kelakar. I find that he is a funny and charming guy, most of the time. So, setiap hari pun aku bleh ketawe ngan character die yang memacam tuh. Hiks.



Hee. Bagi mengatasi hari-hari dengan mood tak baik tu, aku selalu sejukkan mate dengan gambar-gambar baby chomel. Dalam Komputer aku siap ade satu folder khas gambar-gambar baby je yang aku kidnap dari google. Ape gune ade google ye dok? Actually folder tu dah lame dah wujud dalam komputer aku, penghilang stress saban hari :)



Selain tu, amalkan la jugak zikir-zikir harian nih. Aku memang dah lame amalkan sebelum ngandung lagi. Zikir-zikir ni bagus sebab ia mampu membuatkan kite lebih tenang setiap hari. Sebab setiap hari pun penuh dengan cabaran kan. Kadang diri rase macam tak kuat je nak hadapi semua hal-hal dunia, dengan berzikir kite mampu 'lari' sekejap dari memikirkan pasal masalah dunia. Trust me :)

Pastu, kengkadang aku suke amek cuti bile rase diri sangat stress. Lagipun, stress tak bagus untuk orang preknen. Kalo korang rase tak mampu dah nak handle perasaan korang, it is better for you to take a day off. Kalo gi opis tapi muke macam ayam berak kapur, dah tu sume orang nak dimarahnyer..baik ko dok umah diam-diam. Bleh tido :). Nangis dan tido adelah due perkara yang bleh melegakan segale perasaan. Do it at home, alone. Lepas bangun dari tido nanti definitely you will feel much better! Sok boleh la gi keje dengan gembire, riang dan ria. hahaha.

Sehingga ketemu di next entry. Thank you for reading!

Love.Izrin

No comments:

Post a Comment