Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 16, 2014

Facebook, harm or goods?


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Sekarang rajin betol orang PM aku kat pesbuk tanyer macam macam especially pasal anak. Ececececeh. Macam la terer benor kan bab bab anak ni. Ngeee..Aku pun suke la nak share jugak. Yelah, orang mintak pendapat aku kasik la pendapat. Kire kite sesame belajar la kan. Kenkadang aku pun google je kalo nak tau pape. Al maklum la, aku pun baru bape bulan jadik mak, belum luas ilmunyer. Tapi in sha Allah, kite sesame belajar.

Haaa, pasal anak ni the magical things when we have a child is, we never tired of learning. Setiap hari ade je ilmu baru yang buatkan kite nak do a lot of research. Tak kire la bende tu besar atau kecik. When it comes to child, every thing is a big thing! Best tau. Baru terase macam lebih pandai. hahahaha. Selame ni malas kot nak search pape kat google, belek henpong pun sebab nak bace newsfeed pesbuk. Tapi sejak ade anak ni, google search ngan aku intimately connect betol la. hahaha. Kalo anak tido tapi mate takleh pejam, I will definitely bukak google then google la pape pasal baby. Aku ni selalu eksaited lebih ngan perkembangan anak, curious gilerss kan. I was expected that I will be more advance than Zaim la opkos. So, nanti bile Zaim dah besar sket, dah banyak mulut, aku bleh la jawab segale pertanyaan die. Ngeh!

Ohh ye. Sekarang ni aku rase macam wasting time sesangat ngan pesbuk. Apekah info bergune yang aku bleh dapat dari pesbuk? None! Sedih. Kalo dulu orang tag some info yang bergune lah jugak tapi sekarang pesbuk macam media menyebar fitnah plak aku rase. Contohnyer, semalam aku tengok info pasal MH370, esoknyer plak upenyer gambor tu photoshop. Heee. Naseb la aku tak share, kalo aku share? Aku sesame jugak sebarkan fitnah. Hei, korang ni banyak plak mase kan nak edit gambar bagai kan?? Kenape la tak hormat bende bende yang sensitip cemni. aihhhh. Malaysian sungguh la hoi!

Aku ni tengah berkire kire nak close account pesbuk nun. heh. Yelah kalo tak memberi pape manfaat buat ape kan. Tapi dari sudut positifnyer, dari pesbuk la aku jumpe ngan kenkawan lame, keep in touch without exchanging phone numbers. heh. Pemalas kan. Sejujurnyer dalam phone aku contact list tak sampai 30 pun kot? adeh, sadis sangat.

Lagi satu, pesbuk ni buatkan aku berkhayal. I mean, knape la aku mesti nak scroll down sampai nak bace newsfeed tuk yang few days back?? Why? Ni penyakit la. Sometimes, I took 15minutes just to realize that I should have stop staring at facebook newsfeed. Penyakit kan? kan? Nampak tak bape lame aku spend time hanye untuk bace newsfeed, kenkadang dah sampai ke last week punyer tau. Info tak banyak pun but I still occupied with it. I should spend more time with Zaim than staring at my phone for 15minutes. Membazir masa. But, alhamdulillah, sejak ade Zaim ni, aku kurang sket nak bukak pesbuk. Sebab, aku rase adelah sangat penting for me, as a mom to spend quality time dengan Zaim since siang aku keje. Dan, yang paling penting, aku nak tengok sendiri perkembangan anak aku. Aku tak nak menyesal di kemudian hari. 


So, kesimpulannyer, did facebook give more harm than goods?
Let you decide!

Thanks for reading!

Love.Izrin

No comments:

Post a Comment