Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 23, 2014

Maternity Wear Tips (^ ^)


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

I got massage on Facebook, tanyer "Mase ko preknen ko spend cemane ek on maternity dress? Malas la nak lebur duit kat baju ngandung...macam membazir jek..bukan bleh pakai lame pon..advise please!"

Eh. Best la topik ni sebab aku tak tau nak jawab cemane. ekeke. I am a very simple person a.k.a asal boleh. So, korang bleh paham la kan, aku ni pakai baju asal boleh jer, yang penting muat. Aku 8bulan maseh lagi pakai baju kurung gi keje. Uiks? Muat la beb. Tapi tak semua baju aku bleh muat la mase tuh..pilih gak mane yang agak agak kain besar. Kalo agak takleh nak zip, ape lagi..pin lah kan. Wakaka!

Actually, thanks to mama sebab pinjamkan aku baju ngandung die time ngandung dedulu. Nampak? Warisan zaman ke zaman gituu tau. Ade gak orang ejek aku pakai baju pesen lame la, selekeh la, tak pandai bergaye la..ade aku kesah? Hah? Nak pesen ape bende ngan perut memboyot tuh. Walaupun husband aku kate aku seksi, eh, ye ke? Tapi takkan la aku nak menunjuk sangat perut tuh. Yang bestnyer, ade gak orang tau aku ngandung lepas aku dah bersalin. Tu yang ade orang kate aku ni perahsia sangat. Ceh. Aku bukan perahsia, cume aku bukan public figure untuk korang tau semua. hahaha. 

Hah. To make a story short. Mase aku ngandung, husband aku adelah orang paling risau sebab aku tak beli baju preknen. Bukan ape, baju preknen sume mahal mahal engko! Top je dah RM60++, belum suar lagi, yang dalam dalam lagi..sume dah over size kan. Dah tu, baju preknen setakat nak pakai bape bulan je kan. Patut ker over spend untuk attire je? Jawapan aku, tak patut. Lebih baik makan sedap dari beli baju lawa (moto hidup aku).

So, tips untuk tak berbelanje lebih untuk baju preknen untuk bakal bakal mummy, especially yang koje lah. Yang tak koje tu, dok umah bleh la rembat baju suami. Tu pun kalo suami berbadan besar :)


1. Pegi Jusco and directly cari Scarlet Plus size. Weeee! Kalo korang kecik, I think you should pick size 14 ke 16 cemtuh la. Bagi plus size ni measurement paling S. Tak kesah la t-shirt ke dress ke sure korang bleh muat sampai 9bulan. Eh, kalo aku boleh takkan korang tak bleh kan? Ka-Ching!

2. Brand Scarlet ni ade gak maternity pants, harge pun jauh lebih murah (murah giler) compared ngan maternity pants yang dijual kat maternity department. Dah la tak banyak choice, mahal plak tu. Don't worry seluar brand Scarlet ni sangat comfortable and stretchable, seswai untuk kite yang semakin memboyot ni kan. Beli la selai dua, yang penting mesti ade warne hitam, senang nak mix and match. Another Ka-Ching!
3. Skirt labuh hitam, must have at least selai la. Mane tau kot kot ade formal function. Skirt maternity ni pun ade macam macam patern, korang carik la yang agak agak bleh pakai lame even korang dah tak preknen and the best part boleh gak mix and match. Wise tak? Ka-Ching! 

4. Maternity tops pun mesti ade at least due helai untuk tukar tukar. Eheh. Untuk top ni aku maseh lagi trust ngan brand Scarlet dan lepas bersalin pun aku still pakai. Selesa sangat dan yang penting cover punggung, muslimah gitu. wiwiwiwiwi. Murah dan flexible? Ka-Ching!

5. Untuk waktu waktu senggang ni, aku lagi selesa pakai t-shirt je especially bile dok kat umah. Aku tak perlu spend untuk beli baju senggang pun. Pakai jelah baju yang ade. Fortunately, aku banyak baju t-shirt yang bersaiz besar. Kalo takde gak baju yang muat, ape lagi selongkar la lemari suami. Save :). Ka-Ching!

6. Untongnyer bile bersahabat sejati ngan Jusco sebab underware untuk pregnant lady pun ade. Alah, takyah la beriye beli satu laci sebab tak kan la membuak sangat sampai tak muat yang da sedia ade kan? hehehe. Beli agak agak bleh cukup seminggu ok la. Yang penting selesa tang perut tuh. Ka-Ching lagi!

7. Flat shoe also must have during maternity. Beli la yang multi-purpose bleh gune untuk bawak gi opis dan pegi jalan. Yelah, korang bukan Kim-K pun nak bergaye sakan mase preknen pakai heels tinggi sejengkal. Orang kate time ngandung kaki kembang, lucky me, kaki aku tak kemabang pun time preknen so muat jelah kasut yang ade. Takyah beli dah. Ka-ching!

8. Lari dari material aspect, jangan lupe beli stretch mark lotion. Ade orang yang bertuah sebab tak dianugerahkan stretch mark (definitely not me!), macam aku dah 7 bulan baru la kuar segala bentuk akar kat bawah perut ngan kaki. Ngeri! So, aku advise kat korang, dari awal lagi korang sapu la lotion so takde la dapat stretch mark yang kritikal cam aku. Malu.

Eh. Macam banyak je nak kene beli, kan? Ish. Ape la. Ini ape yang aku gune sepanjang preknen yang aku bleh share ngan korang, kalo korang dah ade bende bende ni wat ape nak beli. Fokuskan kewangan korang untuk baby yang bakal lahir tuh. Tu lagi lagi lagiii penting! Trust me, 9 bulan tu kejap je, kalo beli baju bebanyak pun ntah sempat ke tak nak pakai. kikiki. 

Ape pun, yang penting korang pakai la something yang comfy. Aku tau orang preknen ni banyak yang tak selesa lagi lagi bile dah masuk 7 bulan dan ke atas. Yang penting elak pakai baju ketat ketat..korang nak tayang ape pun kan? heh. Dan, cari la baju dari material cotton, selesa dan tak panas. Untung korang yang perut kecik tu, selagi muat baju yang sedia ada, pakai jelah. Jangan nak mengade sangat pakai baju preknen walau seinci baby bump pun blum ade. Eii, over sangat!

Tu je lah kot tips dari aku. Am I answering your question babe? I wish I had.

Thanks for reading!

Love.Izrin

2 comments:

  1. Thanks for sharing... baju baru tak beli lg.. pakai yg mana adoo dulu.. hehehehe. tp jeans2 yg ngam2 mmg la tk leh sarung dah.

    ReplyDelete
  2. hahaha..kite pun enam ke tujuh bulan baru beli baju, Tu pun beli selai due jek. Yang lain rotate jelah pakai dalam seminggu :). Macam selekeh kan tapi tak kesah lah..wawawawa!

    ReplyDelete