Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 14, 2014

Mamam!


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Ekceli, dah lame nak cite pasal Zaim mamam ni. Kenape bile jadik mak mak ni sume bende terase eksaited? hahaha. 2minggu sebelum Zaim 6 bulan, aku da eksaited kumpul memacam info untuk baby solid food, padahal sebelum tu aku dah bagi Zaim rase rase buah, miahaha. Bile pikir ke'eksaited'an diri membuatkan aku rase ntah pape. Mungkin ke aku jakun? Perhaps!

Dulu, bile pikir satu hari nanti anak aku akan kene makan makanan pelengkap, aku risau. Risau sebab pikir sempat ke aku nak siapkan makan die? Mampukah aku? Harus ker aku depend 100% pade pengasuh? Boleh ke aku sediakan healthy food untuk die? Giler pening! Baby kan baru nak kenal makanan, so aku risau aku akan silap bagi makan ke ape ke..adeh! Naseb baik ade google yang serba serbi tau. Weee. Zaman dah berubah, sume orang suke share. Macam aku lah. It really helps! Pada aku bagus jugak blogging ni sebab kadang bende yang kite share tu lah yang orang carik. 



Lebih kurang ini lah jadual makan zaim yang aku jadikan panduan. Tapi aku tak ikot bulat bulat pun contoh macam sweet potato tu, aku blum cubekan pade Zaim lagi. Mane bahan yang ade and aku familiar aku bagi dulu. ngeee. Setakat ni alhamdulillah, Zaim okay hopely takde la alergic dengan makanan. Rugi woo!

 

Nampak tak beriya sangat sampai beli shake & take? Ade orang kate membazir, pakai jelah blender biase. Aihh. Tapi bende ni memang tersangatlah membantu! Tak rugi lebur RM65 tau. Senang and mudah sangat nak blend puree. Blend kejap je pun dah hancus, save time!

Ade jugak orang yang tanye aku, nape susah susah masak sendiri. Sekarang kan dah banyak ready made puree kat market. Pilih la brand mahal sket bla bla bla bla.. Hurm. Cemane nak jawab ni ek. Aku ni kan paranoid sket, banyak bende yang aku takot. Itu takot, ini takot. hahaha. Pade aku lebih baik aku prepare sendiri kot puree anak aku. Aku sendiri buat, aku sendiri rase, aku sendiri tau tahap kebersihan, mutu serta keunggulan makanan tuh. Baby puree yang kat pasaran tu memang la nampak lazat dan mewah tapi aku terpikir gak, cemane puree tu bleh tahan lame tanpe pengawet? hurm. So, korang pikir la sendiri. Pade aku baby terlalu kecik kot nak bagi perut die bende bende yang kite sendiri tak tau. Biarlah susah sket.


Nah bukan susah pon nak buat puree. Ade orang suke rebus rebus tapi aku suke steam. Aku just gune rice cooker untuk steam, rice cooker ihsan hadiah kawen so takyah la beli. LOL. Steam la benbahan tu sume sampai lembut, kadang some of them aku tak blend pon. Sebab dah lembut, tinggal lecek je ngan garfu. Garfu pun takyah beli baru, gune ape yang ade. hahahaha. Dalam tu ade brokoli yang dah tinggal sket, epal merah yang dah dibuang kulit, lobak merah and kiwi. Tapi kiwi tu Zaim blum bleh makan, ibu terlepas pandang so nanti ibu jelah makan ea? Pas dah settle sume, masuk la dalam bekas ais bertutup untuk di bekukan. 



Nampak messy kan? Tapi bersih sebab kite buat sendiri. Untuk self-reminder, time nak prepapre baby food ni jangan lupe kerap cuci tangan :) And kalo bleh cariklah bekas yang bertutup unless korang ade frozen yang memang khas untuk simpan puree. Sebab bahagian frozen kite kan penuh ngan ikan, ayam sume so dikhuatiri resapan bau dan rase dalam puree anak. Ohh, lagi satu, aku sentiasa tambahkan sikit olive oil dalam puree Zaim sebab nak bagi die bam bam and also extra goodness :)

Aku selalu buat puree untuk seminggu. Senang. Bile nak bagi Zaim makan just panas kan je, biasenyer aku double boil je atas dapur. Setiap pagi pun aku akan panaskan puree Zaim untuk bekalan kat umah pengasuh. Kire lunch box la untuk Zaim. Buat mase ni resepi Zaim puree bubur + Sayur (brokoli + lobak merah) + dessert (puree epal merah). Ade orang buat stok untuk sebulan tapi aku macam tak prefer sangat. Seminggu ni ok la kot lagipun peti es aku kecik, mane muat nak simpan bebanyak. Weekend Zaim dengan aku so puree bleh buat on the spot. Ni mudahkan ibu ibu yang kerja macam aku. Yang suri rumah tu untung sangat sebab makanan anak lebih fresh, hari hari buat takyah nak simpan dalam peti es.

Mulut yang sentiase penuh dengan air liur!

Muke yang sentiase beriye bile tengok orang makan. Geram!

Takde lah info sangat kan? Tapi aku nak jugak tulis entry pasal ni, sebab mane tau satu hari nanti Zaim bace :) Mungkin nanti aku bleh share resipi makanan Zaim plak ke. cececeh!

Thanks for reading!

Izrin

No comments:

Post a Comment