Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, May 26, 2014

Botol yang membesar bersame anak :)


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Sedar tak sedar, dah 6 bulan++ dah Muhammad Zaim. Jap jek. Berat badan pun dah tahap memuaskan. wuwuwuwu. Patot la kalo dukung Zaim lelame, tangan mesti lenguh. Sedar tak sedar gak dah banyak jugak botol susu Zaim bersilih ganti. Blum lagi yang beli tapi Zaim tak suke. Haihh.

Zaim ni bukan la memilih orangnyer, he's a very simple baby. Senang ibu. Dulu konon nak pakai botol yang fancy sket, so aku belikan la Zaim yang wide neck bottle. Rupenyer die tak suke. Actually, narrow neck lebih mudah and senang carik kat market. Phew. Pastu, orang kate baby yang isap botol ni selalu cerewet puting. Penah gak test puting yang mahal kat Zaim, kunun nak kasi yang lembut ala ala original teat lah. Tak nak jugak die. Sekarang pakai puting ok baby je. Brand paling murah! Alhamdulillah, Zaim tak cerewet  :)

Same gak ngan bab susu. Orang kate kalo nak bagi susu formula kat anak kene try yang murah dulu sebab nak tengok serasi ke idok. Bile kasi Lactogen, alhamdulillah. Sesuai untuk Zaim. Bile orang tanyer "Ko kasi anak ko minum susu ape sampai bam bam cemni..?". Bile aku cakap susu lactogen, ade yang klise "Loh..susu lactogen jerk...". Memang sakit hati, tapi aku bersyukur sebab Zaim tak allergik susu macam anak orang lain, yang bleh consume susu mahal jek. Pastu mak bapak merungut. Yang lagi best, ade yang new-parents, yang macam aku gak tanyer pasal FM kemain, tapi awal awal dah trykan anak ngan susu mahal, bile dah rase tak mampu nak bagi anak susu murah budak dah tak nak. Sape salah? Len kali kalo tak nak dengar opinion orang jangan la mintak mintak opinion orang. Hurmmm. Sian kat budak. 

Sebenarnyer aku nak cite pasal botol susu. Aku selalu risau tahap kebersihan dan keselamatan botol susu. Yelah, sekarang kan Zaim pakai botol plastik. Memang ler kite carik botol yang tulih BPA FREE tapi as long as it made from a plasctic, memang sure la ade penggunaan chemical kan? kan? Tak relevan istilah BPA FREE tu kan? So, aku start la survey botol yang selamat untuk baby. Aku tak nak yang gune chemical. Kat pasaran Malaysia ni cume ade satu choice je which is botol kace. hahaha. Aku tak minat plak botol kace ni sebab budak mesti bawak men botol die. Kalo jatuh? Pecah? Bahaye kan? Lagi satu botol kace ni berat, macam tak sesuai untuk baby.

Survey punyer survey, Allahu..jumpe la botol stainless steel. Memule ragu ragu gak, due hari gak la telek and buat research, semak material. So, aku rase ni lah yang terbaik. Bile hati dah padu, adeh! Susah plak nak carik kat Market Malaysia. rupenyer orang Malaysia maseh blum ade kesedaran lagi tentang bahayenyer chemical dari botol plastik pade baby. Macam aku ler, lambat sedar! wiwiwiwi. Ni hah botol nyer ;

Abaikan meja makan yang bersepah pade setiap gambar!




Aku beli yang besar terus sebab Zaim sekarang pun dah minum 7oz susu. So, sangat cantek la beli botol 9oz ni. Sebab susah nak jumpe kat pasaran Malaysia, so aku terus rembat dua! miahaha. Yang ni brand organickidz kalo korang nak tau and mentelaah info pasal brand ni bleh la cekidaut kat organickidz ni. Sebenarnyer aku nak beli yang brand Pura Kiki sebab murah sket, haahaha. Tapi sayang sekali brand Pura Kiki cume ade wide neck je. Terkilan sungguh. Dah alang alang beli yang mahal, terus amek yang extra mahal, exclusive thermal bottle. Ececeh. Actually harge dengan yang biase takde la jauh beza pun tapi sebab yang ni ade extra function so, baik amek yang ni jek. 



Hah. ni la fungsi yang exclusive thermal bottle offer pade aku. Susu bleh tahan lame kau. Tu yang terpikat sangat since aku kan selalu bawak Zaim travel. So, susu tu tahan la sket lebih lebih lagi budak kan suke susu suam suam gitu. Advertise ni tulis 6 jam tapi hari tu aku cuci balance susu Zaim masih lagi suam suam kuku kaki even susu tu dah lebih dari 6jam. So, memang puas hati la.



Hah. Lagi satu mane ade botol susu yang bleh membesar sesame ngan anak kite. Organickidz je bleh tau. hahahaha. Jangan salah paham plak, botol tu taklah membesar cume botol tu bleh multifunction, dari botol bleh jadik sippy cup pastu bleh jadik lunch box. Best tak? Macam bleh gune sepanjang hayat gitu kan? hahaha. Lagipun, kalo bahan dari stainless steel korang pun tau memang bleh pakai lame kan? Kalo Zaim dah tak nak gune, ibu bleh la gune untuk letak air panas bawak gi opis. Lagi best, puting die bleh tukar ngan puting biase in case anak kite cerewet puting sangat kan. Aku dah test puting OK Baby Zaim yang murah pun bleh ngam!

Hargenyer memang la sangat 'alah membeli menang memakai' tapi jangka hayat produk lebih lame dan yang paling penting, tiada chemical. Bukan la takde langsung tapi organickidz menggunakan stainless steel macam yang digunakan untuk sudu dan garfu. Chemical yang paling selamat untuk makanan. Kalo korang tak yakin jugak, sile jangan gune perkakasan stainless steel di dapur :)

Sape yang berminat nak tau or nak borak borak kosong pasal organickidz bottles ni bleh la PM ye. Aku sedia explain.

Thanks for reading.

Love.Izrin

4 comments: