Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, July 26, 2010

My MaMA. .



<--berbincang dengan mama about my wedding makes me thinking a lot about her.

mama. one of the most gorjes person i've known.
one of?? hmm..maybe bukan one of but the most gorjes.
of cause la becoz she is my mom,kan.

but the way she tackle everything in her life.
works. children. people. problems. gossips. enemy. siblings.
she is just so wonderful.

mungkin mama bukanlah seorang manusia yang sempurna.
no one's perfect. but she is almost being perfect.

being a mum to 4 of us. pening kepale. kami masing2 ade perangai yang pelik. haha.
nak kate mama manjekan kami. tak jugak.
nak kate mama garang pun tak jugak.
aku, sebagai anak bersyukur sebab mama adalah mama. die bukan orang lain.
walau sbuk mane pun mama tetap amek perhatian pade anak2.


ingat lagi dulu mase sekolah tadika.
mase tu mama pegi balik keje naik bas jerk.
aku tinggal dengan penjaga. blok depan jer ngan umah.

petang tu hujan lebat sesangat. petir berdentam dentum.
aku tetap tggu mama kat umah cik zirah. sampai la hujan teduh.
bile mama sampai nak amek aku tu aku bleh nampak air meleleh kat kaki mama.
selipar mama basah.
mama tak pakai payung? kesian mama. muke mama nampak penat.

mama pimpin aku balik umah.
kat bukit bawah tu banjir. air deras sangat.
nak patah balik? kitorang redah jerk.
air memang deras. mama hampir2 jatuh.
naseb baik mama tak jatuh. kalo mama jatuh aku yang kecik ni tak dapat buat ape2.
kalo mama jatuh mama mesti terus masuk dalam parit ngan air yang deras.

balik tu mama terus soh aku mandi.
mase mandi, aku nangis sebab aku dah mule rase takut kehilangan mama.

ade sekali aku demam panas.
mama risau sangat.
tak penat die asik lapkan badan aku dengan tuala basah.
bile letak tuala basah. aku sejuk. aku menggigil.
mama asik cakap "jangan la menggigil, jangan buat mama takut"
sayu hati aku. tapi aku mmg sejuk mase tuh.

kadang2 mama garang.
kitorang blaja ngaji dulu ngan mama.
kalo salah je mama pukul ngan sikat. sakit.
tiap kali pas ngaji mesti aku nangis.haha.
tapi tgk la. aku pandai ngaji skrg.

dulu. mase aku kecik.
aku jarang nampak air mate mama.
mungkin sebab aku blum mampu memahami dari pandangan mate sayu mama tu.
mama selalu senyum. tenang.
senyuman mama buatkan aku berfikir yang mama cukup bahagia.
aku tak pernah terfikir yang hidup ni penuh dengan masalah.

pernah aku putus ase dengan hidup.
semuanyer sbb cinte.
waktu tu ase dunie ni berhenti berputar.
baru aku faham kenape org kalo putus cinte akan bunuh diri.
teruk giler rase mase tuh.
aku ade terpikir gak nak bunuh je diri. harap agar kesakitan yang aku tak mampu tanggung tu boleh hilang.
tapi sebab aku pikir aku ade keluarge. ade agame.
mase tuh semua org tak tau kesengsaraan yang aku tanggung.
sebab aku kunci dalam2. dalam hati. terlalu dalam.
aku pendamkan sampai la aku rase aku hidup tnp jiwe.
org gelak,aku gelak. tapi gelak aku takde makne. aku gelak tapi takde rase kelakar.
aku kurang makan. aku asik berkurung. asik nangis.

sampai la satu hari mama personally cakap ngan aku.
selame ni aku pure2 je ok.
tapi mama pasan perubahan aku.
tulah waktu paling memalukan aku sebab aku nangis ngan mama cter sal putus cinte.
pastu aku ok sket.
walaupun hidup cam pelik sket.

skrg bile dah besar.
aku dah lebih memahami. malah aku ase aku cukup faham bahasa badan mama.
aku faham bile mama terguris. bile mama merajuk.
aku mule faham tentang hidup.
aku faham kenapa itu. kenape ini.
aku faham.

skrg. aku ase aku tak mampu nak berjauhan dengan mama.
pernah beberape bulan dulu aku tido kat bilik mama hampir 2 bulan.haha.
sbb aku pikir lepas dah kawin ntah aku dapat ke tak nak tido ngan mama.
gpun, lepas form 3. aku tak pernah dok asrama lagi. pegi PLKN pun 3 bulan jer.
kirenyer tak pernah berpisah la ngan mama.

betul org kate. org yang kite sayangi adalah org yang akan membuatkan hati kite paling sakit.
aku selalu sakitkan hati mama.
ntah mama tau ke tak aku sayangkan mama.
camne sayu hati aku setiap kali memikirkan mama. hidup mama.
camne hati aku terlalu sayangkan mama.
ntah mama tau ke tak.

semakin aku membesar. semakin aku faham duka mama.
sendu yang mama sembunyikan selame ni. hidup mane tak pernah bergelora.
semakin hari aku semakin menghargai masa2 yang aku ade dengan mama.
baru aku sedar. sebelum aku matang, aku langsung tak endah perasaan mama.

gelak ketawe mama membuatkan aku senang.
senang sekali.
kalo bleh aku nak mama terus ketawe. terus gembire.

No comments:

Post a Comment