Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 23, 2010

wHY MaLaYSia hAvE LaCK oF TeaCHErs??

a very heavy topic to be express by me.

kenape malaysia sangat kekurangan tenaga pengajar sedangkan kat UPSI tu melambak2 calon guru? hmm. .

let's discuss.

saye ade kawan yang sekarang ni sedang giat menjalani pembelajaran dan persediaan untuk menjadi guru.
die telah berhempas pulas belajar selame 3-4 tahun. <--bergantung pd subjek.
saye ingatkan bile die dah grad, die akan trus di postingkan ke sekolah untuk mengajar.
memandangkan Malaysia asik membahaskan kekurangan guru di sekolah2 tertentu.

tapi berdasarkan perbualan kami yang agak menyentuh isu negara ini.
beliau dan rakan2 yang seangkatan <--yang mane akan grad pade tahun depan.
hanya akan dipostingkan ke sekolah2 tertentu selepas setahun.
hah? kenape?

ini kerana kerajaan Malaysia telah memperuntukkan sejumlah peruntukan untuk pelajar lepasan ijazah yang menganggur untuk mengambil DPLI (Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah)<--kalo tak silap.
pelajar2 DPLI ini bukan sahaja ditanggung sepenuhnya malah mereka hanya menjalani pembelajaran dan persediaan menjadi guru selama setahun sahaja.

persoalannya : adakah ia memadai untuk persediaan menjadi pendidik a.k.a guru? adakah mereka2 ini benar2 layak menjadi guru?

mengikut sumber2 yang diperolehi, terdapat sebilangan pelajar DPLI yang mengikuti kos DPLI tidak mengikut kos yang dipelajari semasa mendapatkan ijazah.
jadi, adakah releven mereka ini menjadi pendidik?

adakah adil situasi sebegini kepada mereka yang sudah berhempas pulas belajar selama 3-4tahun?

saye bukan nak menidakkan strategi kerajaan Malaysia.
tapi bukankah kerjaya sebagai pendidik seharusnye menjalani dan mempersiapkan diri dari sudut fizikal dan mental?

nak berhadapam dengan anak2 masa kini sangatlah mencabar.
adakah mereka benar2 bersedia?

bukankah kite nak yang terbaik untuk bakal2 pemimpin kite pada masa hadapan?
adakah ini yang terbaik??

renung2kan dan selamat beramal.
haha.

No comments:

Post a Comment