Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 26, 2011

+ Aku dan Binatang +


Kisah kucing.

Kenape aku takut kucing?

Ntah la, aku pun tak tau knape aku takut dan sering cube2 mengelak bermesra ngan kucing, heh.

Suami aku selalu marah sebab terpakse berkasar ngan kucing demi isteri tercinte, " Sayang ni, kan abang dah terjentik tinge kucing tu, jangan takut sangat ngan kucing bleh tak? ". Hahaha, thanks ye Laling sebab jentikkan tinge kucing tu tuk I,ekekeekeke.


Dulu aku ok jerk ngan kucing sebab atuk belah mama ade bele sekor kucing name AYANG. (cam name panggilan adik aku yang laki,haha). Time tu hubungan aku ngan kucing sungguh mesra,huhuhu.

Tapi kusangke panas hingga ke petang rupanye ujan di tengahari. Haha, apekah?!

Ok2, serius! Pas beberape lame tu ayang disahkan pregnant ops! bunting.

Ayang bertukar menjadi sekor kucing yang dingin, garang. Pembawakan budak kowt!

Dah la tu, ade satu hari tu aku tengah syok2 baring depan tibi, tbe2 ayang datang terkam aku,huhuhu.

Badigol tul ayang ni, upenyer die kejarkan baju polkadot aku. Terus ase cuak semacam ngan kucing.


Setat dari situ jugak la, aku dah tak bape baik ngan kucing. Sume sebab ayang! Garang semacam.

Dah tu, lepas beranak pun, perangai die lagi garang sebab die dah ade anak,kan. Die kene jage anak2 die, dah jadik mak ler katekan.

Ade satu hari tu, anak2 die yang cumel kaco aku nak tido. Biase la kucing umur2 cemtu nak men jer taunyer.

Malam tu, kitorang beramai2 bergelimpangan tido kat ruang tamu. Aku kibar jerk nak pakai simut, si anak ayang ni lompat kat aku, terus aku menjerit. Buatkan aku lagi takut ngan kucing,huhuhu.

Sampai la sekarang aku takut ngan kucing, walau camne cumel pun kucing tu aku takut nak pegang.




Kisah ayam.

Ape kisah aku ngan ayam jantan nan ensem ni plak?

Haha, tak best mane pun kisah aku ngan ayam ni sbb famili aku pun takde la bela ayam sepanjang aku hidup.

Bile cite pasal ayam, aku teringat sekor ayam jantan badigol yang dok patuk2 kaki aku dulu. Sengal sungguh!

Al-kisahnyer, satu petang yang hening aku ngan kak long nak turun ler men kat bawah. Cam hari2 biase kitorang beronggeng kat bawah dipetang2 hari. Kebetulan plak kitorang nampak abah ngah polish kete. Siap bersiulan riang abah mem'polish' kete. Suasane agak tegang.

Kitorang pun turun le bawah ngan riang gumbirenyer jugak, terus jerk menghampiri abah.

Sampai je kat tepi kete abah, datang ler sekor ayam jantan gengster ngan rakusnyer gi patuk2 kaki aku ngan kak long. Wagrh!! Pehal lak ngan ko ni ayam?!

Setahu aku, aku takde pun cari pasal ngan ayam, pehal lak die patuk kaki aku? haha.

Tak sampai lime minit pun aku ngan kak long terus lari ke tangge, selamatkan diri.

Terus dade ase cam lumbe lari 100meter &<--sebab ketakutan

Yang aku tak fahamnyer, nape aku ngan kak long kene serang? Padahal abah dah ade kat situ berejam kut.

Ayam tu sakit ati sangat ngan kitorang kenape?! Abah plak sket tak tolong, membiarkan anak gadisnyer dipatuk ayam, huhu. Sakit gak kene patuk ayam ni wei~

Lepas2 tuh, sebelum turun bawah aku mesti usha2 dulu, kalo ramai orang kat bawah baru aku turun men, hikhik!


Ade lagi satu kisah aku ngan ayam, this time ayang ngan mama pun terlibat same.

Mase tu kitorang balik kampung abah, kat Machang, Kelantan.

Time tu raye, jadik jiran sebelah umah nenek ni takde, jenjalan ke balik kampung. Tak sure plak.

Kat beranda umah die tu adelah satu kotak, ingatkan ape upenyer tempat ayam menetaskan telur.


Dalam kotak tu aku pasan ade la lebih kurang 3 ke 4 bijik telur. Yang si mak ayam ni plak tengahari2 camni gi carik makan so tinggal la telur kesunyian.

Kitorang ni plak tengah kebosanan.

Tbe2 mama aku yang bijak ni cakap " Kalo gosok kulit telur yang baru tu bleh licinkan kulit tau, ". Ntah betul ke tak mama cakap aku pun tak tau.

Tapi ape yang pasti, tips tu telah meruntun jiwe kewanitaan kami tuk mencube.

Korang tau tak yang mak ayam ni GARANG? Dan ia jugak akan menjage telurnyer sebaik mungkin?

Haha. Time kitorang panjat ke beranda orang sebelah tu mak ayam dah jeling, tapi nampak cam die tak pasan niat kitorang tuk menyentuh telurnyer.

Sampai jer kat kotak tu, kitorang pun ape lagi tak hengat dunia la menggosok kulit telur tu kat muke ngan harapan agar kulit sehalus bayi. LOL. Menggosok hingga terleka, sampai lupe nak tengok mak ayam.

Sekali aku terpandang, MAK AYAM SEDANG BERLARI PANTAS KE ARAH KITORANG!!

Cam nightmare kut time tu sbb aku sangat pasti aku nampak muke mak ayam tu mase tengah lari ke arah kitorang ngan muke yang sangat menakutkan. Huahuahua.

Betul2 marah aku kacau telur die, bukan nak curik pun.

Effect dari kejadian tu, kulit aku taklah selembut kulit bayi, huhu.

Agaknyer aku kene sumpah ngan ayam sebab mase aku form 2 sampai form 3 kulit muke aku ditumbuhi jerawat, kaw2 punyer beb! Sampaikan aku malas nak bercermin, takut tengok wajah sendirik. Bleh gtu?

Naseb bek start form 4, kulit aku dah ok, huhu. Kalo tak terpakse la berhabis duit kat Reese Skin or New York Skin. Jangan ingat aku jerk, kak long pun same. Huhuhu. Pengajaran tuk kami, jangan buat MAK AYAM marah!


Tapi dalam keluarge aku, adik aku yang demok tu die sorang je yang len dari len.

Sume binatang die tak takut, malahan die suke sgt2 ngan binatang ibarat jatuh cinte. Betul~~

Sejak die lahir, umah aku penuh ngan binatang. Kejap bela flower horn la, jap bela hamster la, jap bela kucing la,huhuhu. Macam2 binatang, sume sebab adik aku yang demok tuh.


Menan adik aku mase kecik2 pun binatang. Pinggan mangkuk, anak patung, menan alatan doktor kalo beli pun men kejap jerk. Die akan selongkar cari patung2 mainan die tuh jugak, tak paham2.

Sekarang jerk kitorang dah malas nak layan die, hanye kura2 dibenarkan tinggal ngan kami. Owh, terlupe. Ade gak la beberape ikan lage juge, bagi adik puas hati.


Korang tau tak adik aku ni sebab die IN LOVE sangat ngan binatang, aku penah nampak die bedah cicak beberape kali kat depan umah,,eeeeeuuuuuwwwwww~~

Untuk ape aku pun tak sure, yang pasti aku geli! Sumpah selekeh!

Selain tuh, adik aku ni jugak rajin bercakap ngan binatang lelagi kura2 die tuh. Time mandikan kura2 die korang bleh dengar die bebual,hahaha. Cam la kura2 tu faham. Adik2!


Sampai ke hari ni adik asik mintak nak bela kucing jerk, beberape kali permohonan dan rayuan dibuat tapi tetap direject oleh mama,hahaha. Padan muke!

Bukan ape, sbb nanti kalo ade kucing, umah busuk. Mama tak suke.

Lagi satu, adik aku ni die suke bela kucing nak buat men jerk, nanti nak tukar pasir taik die sape? Haaa, tu yang aku geram tuh, tang tu memang NO MERCY punyer ek! Aku dah cukup bersabar ngan yang dolu2. Kini, Tidak Lagi! Pull Stop! ahahaaaaaa, gelak2!


Sekian citer aku ngan binatang, Korang plak bagaimane? ^^

No comments:

Post a Comment