Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 20, 2011

+ Kisah Basikal Roda Tiga +


Ok, entry kegemaran ramai - refresh balik zaman kanak2 riang! yahuuu--

Sape ingat lagi basikal 3 roda?

Lebih kurang cam gambar kat atas kan? tapi taklah segempak tuh. Dulu2 orang lum kreatif sgt so buat pun cikai2 jerk. Tapi kalo dah ade sebijik memang terus men kat taman ngan muke belagak habes!haha.

Sape ade kenangan ngan basikal 3 roda? Sure sume ade, basikal petame dalam hidup la katekan.

Tipu la kalo korang memule blaja dah naik basikal BMX,kan?kan? <--sambil tunjal2 kepale.


Ape yang best sangat ngan basikal ni?

Hah,,basikal ni bleh kayuh ke belakang wooooo~~ <--cakap ngan muke jakun tahap cipan. haha.

Series, memang bleh kayuh ke belakang,kan? Aku tak tau la kalo abah bikin beskal aku time tuh,haha.

Since dapat beskal tu, tiap2 petang aku nak pi men kat bawah. Time tu dok flet.

Kire belagak la ade beskal ni, ngan kak long pun aku kedekut. Beskal aku,kan? Mane bleh pinjam2.

Aku ase time tu kak long tak dapat beskal ni, huahuahua. Sebab sepanjang yang aku ingat, aku jerk ade beskal ni. Mesti time tu kak long curik2 men beskal aku, ceh!


Oleh kerana aku terlalu kerek ngan beskal aku yang bleh undur tuh.

Akibatnyer, aku ngan beskal2 tu jatuh longkang! hampeh tul!

Dah ler longkang tu dalam dan besar nak mampos, bleh plak aku terbaring dalam tuh dihimpit oleh beskal.

Tak gunenyer beskal, makan tuan lak ko yerk! Ungreatful, haha.


Kekdahnyer, kawasan flet aku tu ade sebuah longkang besar, tuk sistem perparitan la kununnyer.

Yang aku ni plak, syok2 jerk kayuh kebelakang. Time tu riak la kan, beskal bleh undur ni bukan sume orang ade. Sedap undur punyer undur (sbb takde side mirror,kan?). Aku pun tak pasan waktu tu camne aku leh jatuh, sedar2 jerk aku bukak mate sume orang tengah tengok aku dari tepian longkang. Dorang kat atas plak tu. Hampeh la, memang malu giler. Aku pun tak hengat time tu aku pakai suar ke skirt, mintak2 aku pakai suar,hahaha. Kalo skirt sah2 la dorang tergamam tengok free show. Sebab time aku tengok muke dorang yang kat atas tu sekor2 cam heran jerk aku terbaring kat bawah.

Mesti dorang ingat aku mabuk minum todi,haha. Dem!


Pastu, aku pun tak ingat sape yang angkat aku kuar dari longkang besar tu.

Time tu aku pun tak ingat mane kak long pegi, sebab memule aku men ngan die la. Aku jatuh terus ko ilangkan diri ea, sengal punyer kakak! haha. (^__^)V

Mesti kak long malu nak ngaku aku adek die, tu yang awal2 dah cabut.hahaha.

Sampai sekarang kalo aku ingat kisah ni, mesti aku ase cam buduh jerk, huhu.


Lepas tu dah besar sket, dapat la beskal empat roda. Ala, beskal yang ade due tayar kecik kat tepi tuh.

Ingat tak? Ingat tak?

Beskal 4 rode ni plak pemangkin kepade kepandaian korang tuk kayuh beskal 2 rode, tul tak?

Abah aku dulu ajar aku cemtuh, kekdahnyer step by step la.

Memule, beskal 2 tayar + 2 rode kecik. Kayuh sampai pandai. Bile dah pandai, abah cabut sebelah rode kecik tu, aku ingat lagi time tu. Pas cabut jerk sebelah rode, terus kayuh beskal senget, hahaha!

Betul,kan? Jangan geleng, sekeh kang.


Then, step by step gak aku pandai bawak beskal, dah tak senget2 dah. Pastu abah, cabut lagi sebelah rode kecik. Haa, camtu la aku blaja men beskal dulu. Sampai sekarang aku terer men beskal, sume sebab susah payah aku dulu siap masuk longkang lagi kerana basikal ni. Ape2 pun, time kaseh la kat abah sebab cabut rode kecik beskal aku dulu, kalo tak, sumpah sampai saat ni tak pandai kayuh beskal. :)


Lepas dah terer, ape lagi, memasing demand la nak basikal besar. Tu pun setelah naik basikal, kaki tersangkut kat pedal (sebab kaki dah panjang!) haha.

Lepas tu, umah kamu diserikan dengan kehadiran Mountain Bike, mase tu basikal ni femes giler. Sampai kitorg pun terpengaruh. Hahaha. Ala, basikal yang ade gear tuh, kalo naik bukit leh jadik ringan. Camne leh dapat basikal ni? Jeng,,Jeng,,Jeng! Mama dapat dari cabutan bertuah opis die. Eksaited giler dapat basikal besar. Dah tu, korang tak tau plak camne kitorang hangkut menatang basikal ni balik umah, hahaha. Kenangan yang agak lawak gak ni.


Aish, time ni memang cam bangang gak,kan. Punyer la tak sabau nak bawak Mountain Bike tu balik, sanggup tau nak sumbat dalam kete, haha. <--ni idea asal. Tapi korang tau la basikal tu kan besar dan tinggi, mama pakai kenari ke wira jerk time tu so, tak muat. Korang tau jelah, famili aku ni sume cerdik pandai lagi bijaksane.

Tau camne kitorang setelkan masalah ini? Haa, kitorang bawak gak basikal balik ngan aku angkat basikal melalui tingkap, korang bleh bayangkan? Time tu aku ngan ayang kut kene pegang, tak ingat la. Aduhai, time tu bukan men lenguh tangan pegang basikal ikut tingkap. Bayangkan dari Skudai ke Tampoi aku pegang basikal tu dengan ketiak tersangkut kat tingkap kete lagi, haa, bayangkan la.


Tu aku tak heran lagi, yang aku kesali, waaaa, aku terlalu kiut kowt tuk buat sume tuh, huhu! Sampai ati mama, dah ler benti kat trafik lite, orang nek moto tengok jek kitorang pegang basikal cemtuh. Mesti dorang ingat kitorang kene dere, haha. Tapi time pegang tu tak pikir pun malu sbb eksaited punyer pasal, bile imbas balik je ase muke cam patut di flush dalam jamban, hahaha. Kenape la tak mintak lori angkat ek time tuh? Bukan beli cash & carry pun, sadis! Tapi tak heran pun, tu sume kenangan aku ngan basikal. Time kaseh mama for those wonderful memory! =>



Lebih kurang cemni la basikal Mountain Bike kitorang but in Yellowish!


Basikal tu banyak berjasa ngan kitorang. Tolong bawak aku gi kedai, gi tusyen, gi makan angin, gi pasar malam. Banyak la tempat aku dan basikal telah bertenet. Cam sepasang kekasih plak aku ngan basikal ni, hehe. Kekadang jadik tempat aku bersidai kat balkoni umah, tempat sidai kain, sidai bantal, sangkut suar sepend, stokin busuk. Eheh! Keluarge aku kan intelligent!


Bukan tu sahaje, malah basikal aku kadang2 jadik "umpan" tuk ngurat jejaka2 idaman malaya. Aiceh! Mane taknyer, petang2 gi kayuh basikal sambil dengan sengajenyer mengerbang2kan rambut yang ikal mayang. Ade la 10 orang gak terpikat dek kerana ternampak keayuan aku mengayuh basikal. Time kaseh basikal! haha.


Tu kisah aku ngan basikal, korang camne plak? ^^


regards!

No comments:

Post a Comment