Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, October 31, 2011

+ Perkara2 Yang Tak Boleh Diubah Dalam Hidup +

Boley tak hari ni nak tamak publish due entry? Gediks! haha.
Takde la, aku go thru email just now and jumpe satu artikel yang orang send2 kat aku.
It's quite interesting dan tbe2 ase nak share kat blog.

7 Perkara yang tak boleh diubah dalam hidup.

1. Jenis kelamin dan jantina.
Terime la seadanya diri kite yep. Ini agak menyentuh isu sensitif sebab ade gak makeluk yang cube tuk bertukar kepade jantina yang lain. Memang boleh, dunia teknologi serba canggih sekarang tapi hukumnya haram ye kawan2. Walau dorang dah bertukar sekali pun, roh dan jasad mereka tetap di terime Allah sebagaimana fitrah asalnya.

2. Ibu Bapa.
Okeh, ni satu hal. Ade tak sesape nak tukar mak bapak ngan mak ayah orang len? Sile angkat tangan? Yang angkat tangan tu meh sini aku nak tunjal2 kpale tuh. Ish!
Teruk camne pun, jahat camne pun dorang tu (mak ngan ayah), dorang tu mak ngan ayah kite dan kite WAJIB  tuk menghormati dorang. Ingat, berat azab anak derhaka!

3. Tarikh lahir.
Selain dari kerani pendaftaran silap taip, tarikh lahir kite dah di tentukan oleh Allah ye, tak leh nak pilih2. Tapi sekarang ni, mak ayah moden dah boleh pilih bile nak bersalin.huhu. Kalo aku?aku nak kelahiran semulajadi, Insyaallah.

4. Bentuk Fizikal.
Korang ase aku nak sangat ke mate sepet? tengok2 makeluk sekor tak reti bersyukur, sebab tu Tuhan kasi rabun, huhuhu. Ampun Tuhan. Ye, aku bukan mix chineese or Chindian tapi aku pure malay maa! hahaha. Sesetengah orang tak suke ngan bentuk2 fizikal yang Tuhan kurniakan cam hidung peset, mate sepet, tinge capang la. Tak bersyukur. Ade makeluk len Allah ciptakan kurang dari yang korang ade, yang dah elok cantek tu buat ape nak ubah2? Ingat korang operet idung, bibir tu jadinyer cantik kew?? hewhewhew. Sedih!

5. Masa lalu.
Ehem. Yang ni aku pun agak terkedu. Sebab kite sume pasti ade kisah silam kite sendiri,kan? Kite marah2 mak kite dulu, ish, dose. Kite Curik buah rambutan jiran dulu, ish, dose gak.huhu. Tapi past is past. Tuhan bagi kite umur yang panjang agar kite boleh bertaubat dan menjadikan masa lalu sebagai pengajaran bagi kehidupan kite yang akan datang. Insyaallah.

6. Kedudukan dalam keluarga.
Korang jangan lak dah beso jadi bengong gaduh adek beradek sebab nak jadik anak bongsu, sume suke nak jadik anak manje,kan? Tau dah!
Haha. Tuhan dah tentukan korang jadi anak sulung sebab Tuhan tau korang boleh jage adek2. Setiap kejadian pasti ade sebabnyer, jadi harus kamu sume bersyukur yep. Dah, takmo gaduh2.

7. Suku bangsa.
Pernah tak korang cam terpikir, kenape la aku jadi orang melayu? Orang melayu kolot, susah! Nak buat itu, takleh, ini takleh. Argh!
Argh! aku pun ase cam nak jerit gak tuk orang2 yang berfikiran camni. Ade la member aku sorang.
Die pikir camni pun sebab die ase life die terkongkong ngan mulut2 orang ngan agame lagi, ish2.
Sudah la, dah tersurat ko jadi orang melayu. Ape yang boleh dan tak boleh tu ade la kebaikan tuk diri kite jugak. Bersyukur la dilahirkan didunia ni :)

Aku pun taklah baik sangat but aku nak share gak ngan korang2 ape2 jerk yang boleh :)
regards!

No comments:

Post a Comment