Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 3, 2011

+ Pose Yang Yang Yok yang kelakar +

Gambar aku ngan demok sarah, adik aku yang paling cumel =>


Salam Petang all, hari ni rajin lak nak post entry kedua.

Memandangkan aku ade banyak giler assignment nak dibuat tapi tahap kemalasan tak mengizinkan. Aku ase lebih baik aku berceloteh kat sini, hilang gak ngantok kat mate aku! hehe.


Korang mesti penah dengar istilah Puase Yang-Yang Yok. Aku tak sure sape yang punyer idea letak istilah ni, yang pade tinge aku agak menggelikan hati. Eh! Budak2 zaman sekarang ni pakai istilah ni lagi ker? Al-maklumlah, aku ni dah dilahirkan dulu (tak nak sebut tua,hahaha!) so, tak sure la kalo generasi baru ni ade istilah lain. But, korang yang umur lebih kurang atau lebih-lebih dari aku konfem tau,kan?kan? Jangan buat2 tak tau, cubit laju2 kang, hahaha.


Pade korang yang kurang tau, istilah ni diberikan pade mereka2 yang puase tapi ala2 tak pose,haaa,,peningkan? Aku pun pening nak explain pade korang. But, basically istilah ni diberikan pade dak2 kecil yang comel lote yang baru nak belajar pose and pose sekerat hari jerk. Orang tua, yang tak reti nak pose dah tu tak reti nak nyorok2 makan dibulan ramadhan yang mulia ni pastu kene nek van jenazah aku tak sure lak gelaran ape,hahahaha.


Ok2, back to our story. Aku nak share ngan korang cter pose aku, time kecik2. Kecik tu tak la kecik sangat tau, sebab aku tak bape ingat camne aku pose time kecik2. Walau ape pun, aku pasti aku seorang "pemuase" yang baik,hahaha. Ye ke mama? Bleh pecaye ke ngan anak mama yang sorang nih? kehkehkeh~


Semase kejadian berlaku, aku dan famili maseh lagi dok kat Taman Kenanga, berek polis tuh.

Waktu tu petang2, suasane sangat la redup. Sungguh nyaman.

Tengah2 aku ngan kak long sedap2 tengok tibi, tbe2 terdengar "POT PET POT PET! ! !" "ROTI"

Wah, bai jual roti datang la!! Jarang bai datang petang2, selalu datang malam. <-- time ni bai datang umah jual roti nek motosikal yang dah modified jadi cam mini market,huahuahua. Aku memang pelanggan tetap, kalo tak beli roti, aku beli jajan, asam, gule2, jeruk. Memacam jajan ade kat bai ni yang kitorang panggil "Maik!"


Aku cakap ngan mama, " Ma, nak beli jajan tuk buke nanti la. Boleh tak?"

Pas mama bagi duit aku pun ape lagi dengan penuh girang gumbire dan ke"beriya"an, aku jerit dari atas "Maik, tunggguuuuuuu...."

Aku ngan kak long pun sepantas kilat la sarung siper nak turun bawah, sambil tu mama pesan " Jangan makan plak, pose ni! "


Sampai jerk bawah, pilih2 jajan yang berkenan dihati. Sorang beli satu jerk. Aku ingat ngan jelas time tuh aku beli kopok MIMI, ala yang kudapan berperise kepedasan sket ngan bentuk panjang2 cam mancis tuh. Sampul die warne oren, kuning. Hah! Yang tu lah. Punyer la suke dah beli jajan sampai kitorang lupe diri.

Mane taknyer, sampai terlupe time tu pose, kat tangge bawah lagi dah bukak jajan dan dengan muke selambe comel makan sambil naik tangge. Yang bestmyer, kak long aku pun same jerk.hahaha.

Time tu plak ade la sorang jiran aku, yang usie mude sket dari kitorang pandang len macam jerk. Ceh! Malu tul.

Mesti dak tu berkate dalam hati " Dah besar pun tak pose ". Hampeh! Camne leh lupe bulan pose! Naseb tak kene angkut nek van jenazah. hahahaha~


Sampai jerk depan pintu, mama pandang kitorang dan terus pekik " Hei you! It's fasting month!!" ceh takde la, mama kalo dah setat talking london memang mamfus I, hehehe. Mama time tu toleh dan ngan mate terbeliak tengok kitorang mengunyah lalu memetir la suare yang memecahkan gegendang tinge,

" Hey, kan puase. Lupe ker?????!!!! "

Sesentap ngan suare halilintar tu, kitorang terus stop makan. " Alamak!! "

" Dah, benti makan gi kumur mulut sane. CEPAT!! "

Aku yang time tu tengah kunyah dan hasil kunyahan masih ade dalam mulut, cepat2 telan hasil kunyahan jajan tu sebelum kumur mulut. Haaa, anak mama memang bijaksane,kan?

" Kau telan jajan tu ker? "

" Gulp! tak sengaje. " <--2kali tak sengaje, ceh! Anak mama memang brilliant!

" Abes, batal ke pose ni mama? "

" Tak sengaje, takpe la,,, "


Ingatkan pastu nak kene brain wash ngan mama, tapi mama dok gelakkan kitorang.

Tu la, punyer eksaited nak gi beli jajan sampai tak dengar mama jerit " Jangan makan plak, pose ni! " sebelum turun tadi. Naseb la time tu belum akil baligh lagi, kire cincai la,huhuhu.

Agaknyer mama pun touching sbb anak2 die ngidam nak makan jajan,hahaha.


Pas kejadian tu, aku ngan kak long pun buat post moterm.

Kitorang buat kesimpulan yang membekap diri sendiri iaitu, " Nape la Maik tu datang petang2? Selalunyer die datang malam jerk. Hari ni, dah tau orang puase, datang petang lak. Maik la salah! "

Hahahaha. Tengok, kejap je anak2 mama dah dapat keputusan post moterm,kan. Sian Maik, tapi memang la pelik lak ari tu die bleh jual roti petang2.


Rentetan daripade kejadian ini, cerite ini maseh di bangkitkan lagi2 time pose ni oleh MAMA. huhuhu.

Malu sungguh!


Ini kite pose yang yang yok tak? Anyway, korang ade pengalaman kelakar tak time Ramadhan?


Regards!

No comments:

Post a Comment